Solförmörkelse, #rockasockorna och vårdagjämning.

Vi hade en alldeles fullmatat fredag i 4a. Vi lär oss mer om mekanik och mekanismer i vårt teknik tema och idag lyckades vi sammanföra det med solförmörkelsen. Utifrån en bild fick eleverna i uppdrag att tillverka en enkel mekanism vars uppgift var att visa vad det är som händer när ” det blir natt på dagen”. Vi inledde med en GOTD som jag hämtat från sociala medier.

GOTD solförmörkelse

Efter att ha skrivit i våra böcker och ritat enkla illustrationer gav vi oss i kast med våra egna mekanismer.

 

… när det sedan var dags för solförmörkelsen så såg det ut så här …

20150322 124Vi hade tur … bland alla moln som fanns på Växjös himmel den här fredagen så skingrades det en liten aning så vi lyckades se en glimt av solförmörkelsen. Det här hade jag noga kontrollerat med fysiker på Linneuniversitet. De sa att det gick bra att titta på himlen utan skyddsglasögon just för att molnen faktiskt gav skydd. Annars hade vi lärt oss att det skulle man INTE. Givetvis följde vi direktsändningen via SVT play en liten stund och fick se hur det blev lite mörkare i Luleå men även hur solförmörkelsen såg ut på Svalbard.

20150322 128

Vi såg ett klipp från Tv 4 om #rockasockorna.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nathea-ville-hylla-systern-med-down-syndrom-kampanjen-nu-n%C3%A5tt-regeringen-3088112

 

… och så här såg vi ut! Ett utmärkt sätt att prata om olikheter!

Innan dagen var slut hann vi prata om varför vi har vårdagjämning och att byta platser… och att titta på Lilla Aktuellt.

 

En fullmatad härlig dag 🙂

 

Det här inlägget postades i GOTD, Matematik, NO, Teknik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *