Engelska läxan som delas ut till veckan består av texten ” What do you want for breakfast? ” som finns i läroboken på sidan 10.
I skolan lyssnar vi på texten tillsammans och jag påtalar vissa partier där det är viktigt med uttal, grammatiska regler mm. Jag översätter hela texten för eleverna. Vi tittar tillsammans på de 12 basglosor som hör till texten.
Hur ska då läxan göras?
Jag vill att man tränar på att läsa igenom texten, gärna vid ett flertal tillfällen. Det finns stöd att få på Övningsmästaren med ljudfiler och olika elevövningar. ( Vi tittar gemensamt på den sidan i skolan så att den inte känns främmande. )
Det är tolv basglosor som ska läras in. De markerar vi i boken, eleverna får elevblad med sig hem som de kan träna på. De har jag skrivit ut från Glosor.eu där jag har ett konto och heter HeleneO. Den sidan är bra för den fungerar både på pc och som app. Det är lätt för eleverna att följa mig på sidan men då måste de skapa en egen inlog och det är ni som föräldrar som godkänner deras medlemskap. Jag har använt sidan länge och har aldrig upplevt något negativt med den. Det här är såklart frivilligt men kan fungera som ett stöd.
För de som vill lära in fler glosor av de totalt 43 som hör till kapitlet, går det bra att lägga till. Det här kommer vi också att gå igenom i skolan.
Jag lägger in en pdf här med översättningen till kapitlet. Vad vill du ha till frukost. Det kan vara bra att ha som stöd vid sin läxläsning.
Tanken är att alla elever ska kunna göra sin läxa utan er hjälp, men det är såklart roligt om ni vill vara delaktiga och lyssna på dem. Vill man stanna på studiestugan på måndagar och fixa sin läxa så går det naturligtvis bra.
Dock, när vi lär in språk så är det de upprepade korta tillfällena som ger bra utdelning. Det är som sagt lysande om man kan läsa texten fler gånger och gärna på olika dagar. Men, det är ju det där att komma ihåg boken också 😉
5 a kommer att få sin läxa från måndag till måndag och 5b får sin läxa från tisdag till tisdag. Jag hoppas att ni tycker att det är ett bra upplägg då det finns möjlighet att själva planera när det är bäst tid att göra läxan, under veckan eller på helgen.