Så här kan vår whiteboard se ut när vi är klara med genomgång och är inne i vårt arbete. Längst till vänster i bild finns det en arbetsgång som lektionen kommer att följa. Det ger eleverna en insyn i vad som kommer att hända under passet. Brevid ser ni målet för dagen, just idag var det som synes ” … att träna på att räkna multiplikation med uppställning”.
Mitt på tavlan ser ni några av de exempel som vi räknade tillsammans under vår genomgång.
Trappan därunder symboliserar hur det känns när det sker ett lärande … i början av dagens lektion fanns det många elever som kände sig som den första krukan på nedersta steget. Fröet fanns där men hade inte börjat gro! När vi sedan gått igenom och tränat själva fick alla elever skriva ner en väldigt kort utvärdering på en post it lapp och fundera utifrån trappan. Hur kändes det nu? Hade jag tagit mig upp i trappan?
Nästan alla intygade att de kommit en bit upp – det var både blad och blommor på post it lapparna. En av klasserna fick skriva med ord hur de kände och här kommer ett par citat :
I början var det svårt men sen gick det.
Bra! Jag fattade eftersom. Ett enklare sätt att räkna.
Det kändes roligt och jag lärde mig mycket av det.
Det är svårt och roligt!
Det var ganska roligt. Det var ganska svårt. Jag vill göra det igen!!
Den gröna lappen symboliserar vår ljud nivå – nummer två innebär att vi får viska och fråga vår bänk kompis!
Här kommer en instruktionsfilm till hur vi lärt oss att ställa upp multiplikation idag.
https://www.youtube.com/watch?v=NDyQ4sNa1gM
Till sist – här kommer veckans kluring som jag hämtat från Matteboken.se.